Groep 7/8

Veel gestelde vragen

Wij proberen u op de website zoveel mogelijk informatie te geven.

Staat uw vraag er niet tussen? Neem telefonisch of per mail contact met ons op. 

Wat is de rol van de coach?
Coach

Elke leerling wordt in een vaste klas geplaatst en krijgt een eigen coach toegewezen. 

De coach is het eerste aanspreekpunt; een leerling kan altijd bij hem of haar terecht. De coach geeft vaklessen, maar voert ook regelmatig individuele coachingsgesprekken met de leerling. De coach is erg belangrijk voor de leerling en de ouders. Hij of zij bespreekt hoe het met de leerling gaat, hoe het op school gaat, wat de resultaten zijn en wat zijn of haar plannen zijn. Ook bespreekt de coach samen met de leerling welke keuzes hij of zij het beste kan maken bij het invullen van de flexuren.

Hoe verloopt het contact tussen ouders en coach?

Aan het begin van het schooljaar organiseren we een individueel kennismakingsgesprek tussen de coach, de leerling en zijn of haar ouder(s). 

De coach nodigt ouders regelmatig uit voor een gesprek, in ieder geval naar aanleiding van het eerste en tweede rapport. Daarnaast kunt u de coach natuurlijk ook telefonisch en via e-mail bereiken. Wanneer er specifieke ontwikkelingen zijn, neemt de coach contact met de ouders op.

Hoe blijf ik op de hoogte van de vorderingen van mijn kind?

In Magister worden de resultaten van toetsen en ander werk weergegeven. Ouders krijgen hiervoor een inlogcode. 

Zo ziet u ook meteen of uw zoon of dochter op school aanwezig is/was. Ook kunnen docenten hier opmerkingen vermelden, bijvoorbeeld over het gedrag. Uw zoon of dochter zal tijdens een gesprek met zijn of haar eigen coach regelmatig aan u presenteren hoe het gaat op school; wat gaat goed, wat kan beter en wat zijn de plannen voor de komende periode?

Hoe werkt het in de samengestelde brugklassen?

Brugklasleerlingen zitten (behalve bij het gymnasium) in klassen met twee niveaus: vmbo/mavo, mavo/havo, havo/vwo.

In Papendrecht krijgen de leerlingen les en worden ze getoetst op het hoogste niveau. In Hardinxveld-Giessendam geven we in de brugklas op 2 niveaus les in één klas. Aan het einde van het schooljaar wordt bepaald welk niveau het beste bij de leerling past.

Heeft De Willem overleg met de basisschool?
Foto PO VO

Jazeker! De afdelingsmanagers van de brugklassen bezoeken regelmatig de openbare basisscholen in Papendrecht en omgeving.

Zij overleggen dan goed met de leraren van groep 8. Na de aanmelding worden de leerlingen individueel besproken. Ook worden de resultaten van de brugklasleerlingen een paar keer per jaar teruggekoppeld naar de basisschool

Wat is er geregeld voor leerlingen met dyslexie?

Leerlingen met een dyslexieverklaring kunnen, als zij dat willen, gebruikmaken van extra faciliteiten, zoals meer tijd bij overhoringen, mondelinge overhoringen, ondersteunende technologie en dergelijke.

Alle brugklasleerlingen worden getoetst op mogelijke dyslexie. Bij twijfel kunnen de ouders een orthopedagoog inschakelen voor verdere testen en het stellen van de juiste diagnose. Bij een officiële dyslextieverklaring met een handelingsplan bieden wij ook interne begeleiding door onze remedial teacher aan.

Werken jullie op de Willem met een eigen device, zoals een tablet?

Op De Willem werken we met Chromebooks. Alle leerlingen hebben hun eigen Chromebook. 

Hier vindt u meer informatie.

Wat gebeurt er bij lesuitval?

Lesuitval door ziekte van docenten is niet altijd te vermijden.

We proberen te voorkomen dat een lesuur uitvalt; in de onderbouw is er opvang met docenten. Onze roostermakers doen er alles aan om leerlingen een aaneengesloten rooster te geven.

Wat wordt er aan ongeoorloofd verzuim gedaan?

Docenten noteren aan het begin van de les wie er absent is.

De verzuimcoördinator checkt of deze leerlingen door de ouders zijn ziekgemeld. Zo niet, dan nemen we contact op met de ouders. Leerlingen die te vaak ongeoorloofd afwezig zijn en/of te laat komen, worden bij Bureau Leerplicht gemeld.

In de brugklas is genoeg tijd en ruimte om vast te stellen welk niveau bij de leerling past.

Het gebeurt zelden dat er tijdens een schooljaar wordt overgestapt naar een ander niveau. Wanneer de resultaten duidelijk laten zien dat een leerling onder zijn/haar niveau presteert, is een overstap mogelijk.

© Willem de Zwijger College 2025

Onderdeel van Onderwijsgroep OZHW